12 Ocak 2018 Cuma

Şemsiye 78 ( Gökteki Sarı Balık 7 )

KAFA KÂĞIDI
NECİP FAZIL KISAKÜREK
Öncelikle belirtmek isterim ki Necip Fazıl’ı bizzat kendinden dinlemek hayatına dair ayrıntıları onun yazdıklarından öğrenmek benim için oldukça keyif vericiydi. Eserine başlarken diğer eserlerinde yer verdiği hayat hikâyesinde sadece kalın ve dış çizgilerden ibaret olduğunu söylüyor. Bu eserde ise yine onun deyimi ile ruh hayatının ruhunun kafa kâğıdının resimleri mevcut… Hayatını anlatmaya başlamadan evvel romana, o devirde Türk yazın hayatının hangi noktada bulunduğundan bahsediyor. Bunu yaparken aslında bu yaptığını ukalalık olarak görüyor fakat buna rağmen meydan okuyor. Ona göre bu girizgâh, balını anlatmaya kalkan ukala bir arının vaziyetinden başka bir şey değil. Ve bu vaziyete düşmekten korkuyorum diyerek noktayı koyuyor…
Doğuşundan başlıyor ardından 1904 baharı… 2. Abdülhamid devri.
Hastalıklardan, yaramazlıklardan ölümlerden bahsediyor Necip Fazıl sırayla. Yaptığı hiçbir şeyi iyi göstermeye çalışmadan Diyor ki “ zalimden mazluma ve mazlumdan zalime her an yer değiştiren bir karakter…
Kimi zaman “ Allah’ım bana yolumu göster! “dualarını görüp içten bir âmin diyesisiniz geliyor.
Aslında Bahariye Mektebinde Aksekili Hamdi’nin şu sözü her şeyi anlatıyor.
-Sende istikbalin beklediği İslam düşünce adamından ışıklar görüyorum.”
Necip Fazıl Bahariye mektebi yıllarından bahsederken pek çok tanıdığımız isme de atıfta bulunuyor. Ziya Gökalp Yahya Kemal Ahmet Hamdi Nazım Hikmet. Bu şahsiyetleri bambaşka bir surette görüyorsunuz. Satır aralarından birinde bir r virgül sonrası şu tanım beni çok etkiledi Bir müddet durdum düşündüm. Nefes aldım ve öyle devam ettim.
“ Ve şişte ben bunlardan birinin kızıyla öbürünün oğlundan meydana gelme,
Hayal kanatları kan içinde çocuk…”
Kitabı okurken tarihin arka sokaklarında da yürüyorsunuz aynı zamanda. Osmanlının son demleri, seferberlik, Cumhuriyet…  Bunların topluma etkileri. Hepsini kendi gözünden anlatmış. Kimi zaman on yaşında bir çocuğun gözünden kimi zaman on sekiz yaşında bir delikanlının kabına sığmayan heyecanından kimi zaman da yetmiş sekiz yaşında bir fikir adamının bir şairin düşüncelerinden.
 Kafa Kâğıdı. Necip Fazıl’a göre bir roman Haksız da sayılmaz. İnsanın okurken dimağında öyle bir tat bırakıyor. Fakat bu roman 20’li yaşlarında son buluyor. Kitabı ise ölümünden bir yıl sonra basılmış.

Çorlu- TEKİRDAĞ

Kasım/2015

Hiç yorum yok:

Şemsiye 85 ( Gökteki Sarı Balık 14)

YA TAHAMMÜL YA SEFER MUSTAFA KUTLU Tahammüllerimizle yaşıyoruz. Hayatımıza öyle yön veriyoruz. Tahammül etmediğimizde sefer kaçınılma...